Woensdag 14 juni 2023  - Pfronten

14 juni 2023 - Hopferau, Duitsland

Afgelopen nacht heb ik bezoek gehad van de man met de hamer. Ik kan me nog herinneren dat ik ben gaan liggen. Het volgende moment werd ik wakker, acht uur later. Van mijn Alptraum (nachtmerrie) heb ik zelf niks meegekregen. Jammer, want het moest nogal spannend zijn geweest. Zal wel iets te maken hebben gehad met die Aziaat op sandalen op de top van de Zugspitze.
Na de uitgebreide trip van gisteren houden we vandaag een rustdag, maar eigenlijk is dat niks voor mij. Dus ga ik wandelen.
Het is schitterend weer, onbewolkt en niet te heet. Op de wandelkaart heb ik een route bedacht naar Pfronten, maar dan via de weiden en de bossen. Gewapend met de Gaia-app en een blikje cola in mijn rugzak, ga ik na de lunch op weg.
Het eerst stukje is vrij vlak en oninteressant, maar als ik van de weg afbuig wordt het leuker. Na Roβmoos (boerendorp) en Benken (boerengehucht) leidt de weg via een draaihekje door gebied waar ook vee staat. Het bordje aan het begin zegt dat ik afstand moet houden tot de beesten, en ze niet mag aaien of voeren.  Nu was ik toch al niet van plan mijn cola aan koeien op te offeren, dus dat komt goed uit. Ik verwacht het type woeste Schotse Hooglander tegen te komen, maar het is voornamelijk jongvee, en ze zien er niet afschrikwekkend uit. Maar je weet maar nooit, dus stap ik rustig door en slaak ik in mezelf och wel een klein zuchtje van opluchting als ik via het draaihek de wei weer verlaat. Held op bergschoenen…
Het pad slingert over een heuvel en door een bos en dan doemt Pfronten voor me op. In 1997 hebben we hier vakantie gehouden, maar waar was dat ook alweer, in welk Ortsteil? Pronten is eigenlijk een aantal dorpskernen aan elkaar en ik herken er maar bijzonder weinig van.
Ik kom langs het Alpenbad, wat wel vaag herinneringen oproept, maar verder lijkt het me allemaal een stuk groter dan 26 jaar geleden.
We hebben afgesproken dat ik zodra ik in Pfronten ben, zal bellen, dan kan Hans me hier ophalen. Mijn cola is allang op en ik ben wel weer aan iets toe. Maar waar vind je een leuke gelegenheid die makkelijk te vinden is en waar ook geparkeerd kan worden?
Uiteraard loop ik eerst de verkeerde kant op. Hier ik niks. En als er wel iets is, is het tegenover een bouwplaats waar met heel veel herrie de kangoohamer wordt gehanteerd. De Biergarten ziet er leuk uit, maar oogt verder verlaten. Ook binnen is niemand te vinden. Dan maar weer terug naar de hoofdstraat.
En daar kom ik ineens een bakkerij-konditorei tegen: Lipp, met parkeergelegenheid.
Gauw Hans ge-appt en gebeld met de adresgegevens en ja hoor: niet lang daarna zitten we samen aan de cappuccino met taart.

Ik maak alvast de foto’s voor deze blog in orde. Gaia vertelt me dat ik 9,6 km heb gelopen vandaag met een hoogteverschil van 170 meter. Leuk tochtje voor een rustdag!
Maar de dag is nog niet voorbij: bij de FOC (Outlet) scoor ik nog een prachtig regenjack, ook donkerblauw, net als mijn oude jack, maar dan hopelijk niet zo lek als een mandje. Na een jaar of tien trouw dienst zijn de Goretex-eigenschappen (waterdichtheid) verdwenen, dus wordt het tijd voor een nieuw jack.
En als we toch een aardig eind op weg zijn, rijden we meteen maar even door naar het restaurant naast de camping aan de Forggensee, waar we al eerder gegeten hebben. En dat nu dus weer doen.
En dan is het welletjes voor vandaag. Nu lekker naar huis en douchen en dan kijken of het Nederlands Elftal nog een deuk in een pakje boter kan slaan. Of plan B: lekker lezen in Atlas, hoe verslavend is dat!
Leuke avond gewenst!

Nog vergeten te melden: in Pfonten heb ik de Ihr Platz wel kunnen vinden. Welbekend bij de kinderen, die daar in 1997 op dag 2 al hun vakantiegeld erdoor joegen. De winkel is nu gesloten.